نورو مارکتینگ Neuro Marketing یا بازاریابی عصبی؛ عبارت است استفاده از ابزار سختافزاری و نرمافزاری برای دریافت امواج مغزی و سپس تحلیل این امواج برای درک و شناخت طرز تفکر مخاطب نسبت به موارد مدنظر ما .
از این ابزار در سازمانهای کوچک و بزرگی که با خواست مشتری و مرحله انتخاب شدن کالا خود مواجه هستند، میتوان استفاده نمود. این فرایند قبل از تولید محصول (محصولی که بتوان از طریق حواس ۵گانه حس گردد) شروع شود و بر پایه اطلاعات به دست آمده ، در جهت تولید گام برمیدارند. این ابزار در قسمت سختافزار از یک کلاه با گیرندههای عصبی و یک نرمافزار نشاندهنده امواج مغزی تشکیلشده است که مانند همان دستگاه نوار مغزی EEG است که امواج مغزی را تحت عنوان الکتروانسفالوگرافی ” ثبت مینماید.
الکتروانسفالوگرافی (نوار مغزی)، ثبت فعالیت الکتریکی مغز است، این تکنیک شامل اخذ سیگنال توسط الکترودهای سطحی، بهبود سیگنال (معمولاً تقویت و حذف نویز)، چاپ سیگنال و آنالیز آن میشود. آنچه روی کاغذ چاپ میشود، الکتروانسفالوگرام نامیده میشود.
البته این دستگاه که از پیش در ایران (در حوزه پزشکی) هم بوده است، یک نوار ساده مغزی را به ما میدهد.
ماشینهای EEG بالینی، معمولاً شامل ۸، ۱۶ یا ۳۲ کانال است. بهصورت معمول ۲۰ الکترود روی سر بیمار قرار میگیرد که پتانسیل حیاتی مذکور را بهپیش تقویتکننده میرساند.
در حوزه نورو مارکتیگ (بازاریابی عصبی) NeuroMarketing از همین سیستم استفاده میگردد، با این تفاوت که نرمافزار تحلیلگر آن برای حوزه پزشکی تنظیمنشده است و برنامهای در جهت اهداف تجاری، بر آن نصبشده است.